Áprilistól változik a hulladékszállítás rendje Solymáron. Március végéig mindenkinek meg kell kötnie a
hulladékszállítási szerződést ahhoz, hogy áprilistól elvigyék a szemetét. A lakosság már megkapta a
szerződéseket, ezeket aláírva a polgármesteri hivatal ügyfélszolgálatán lehet leadni március végéig.
A hulladéknaptár itt elérhető:
[gview file=”http://www.pilistelevizio.hu/hirek/2013_evi_hulladeknaptar_solymar.pdf” save=”1″]
A tudnivalókról a 12. heti Pilisi Szemlében Solymár jegyzőjét, dr. Beregszászi Márkot és a Saubermacher Bicske Kft. ügyvezetőjét, Kifferné Héder Andreát kérdeztük. Ezt megnézhetik ide kattintva. A legfontosabb információk pedig alább:
Gyakran Ismétlődő Kérdések a hulladékszállításról (Forrás: solymar.hu)
Miért változik a megszokott rendszer?
– Azért mert a hatályos jogszabályoknak megfelelő rendszert kellett kialakítunk. 2013. évben új hulladékgazdálkodási jogszabályok is születtek, amelyekkel szintén ellentétes a jelenlegi hulladékszállítási rendszerünk.
Ez azonban díjemelést jelent?
– Nem feltétlenül, hisz aki kevesebb szemetet termel annak kevesebb lesz a díj. Ugyanakkor mintegy 7 éve Solymáron az átlagos díjak 40-50 %-kal voltak olcsóbbak, mint az országos átlag, vagy a környékbeli településeken fizetett összegek.
Kötelező a szerződéskötés?
– Igen a települési hulladékszállítás a törvény erejénél fogva kötelezően igénybe veendő közszolgáltatás.
Mi a változás lényege?
– Az eddigi egységes díjak helyett az ingatlantulajdonosok/használók az általuk termelt szemét mennyisége alapján kötelesek fizetni.
Hogyan mérhető a „mennyiség”?
– Szintén a törvény definiálja. Az edényzet mérete alapján számolódik.
Csak kukában lehet kirakni a szemetet?
– Igen, a szolgáltató csak kukákat ürít. Kivételes esetekben (olyan helyeken, ahol nem tud bemenni a szemetes autó) a szolgáltató biztosít a leszerződött mennyiségnek megfelelő zsákokat a gyűjtésre.
Ha nincs kukám, mert eddig zsákban tettem ki a szemetet, hogyan juthatok kukához?
– A kereskedelemben számos fajta kapható. Egy műanyag kuka ára a méretétől függően 8-15 ezer Ft között mozog. Solymári műanyagipari társaság is gyárt kukákat. Szociális rászorultság esetén hozzájárulunk, vagy térítésmentesen biztosítunk 60 l-es kukát
Mi van ha valakinek rendszeresen csak félig telik meg a 110 literes kukája?
– Ebben az esetben célszerű 60 literes kukára szerződni, de akkor ilyen méretű edényt ürít csak a szolgáltató.
Milyen gyakorisággal szállítanak?
– A jogszabályok szerint továbbra is hetente történik az elszállítás. A lakótelepen – a hulladéktároló helyiségek korlátozott kapacitása (általában lépcsőházanként 4-6 kuka) miatt – heti két alkalommal.
A lakótelepen ki szerződik?
– Mivel itt lépcsőházanként vannak hulladékgyűjtők, ezért az egyes lépcsőházak (közös képviselőn keresztül) szerződnek és az ürítés száma szerint. (pl. ha egy lépcsőháznak elegendő 4db 120 literes kuka akkor, heti kétszeri ürítést figyelembe véve 4×2 azaz 8 kuka ürítésére kell leszerződnie.
Ha egy családi házban több szemét termelődik (pl. mert sokan lakják) mi a teendő?
– Egy ingatlantulajdonos több kukára is leszerződhet. Pl ha két 110 literes kukát tesz ki hetente, akkor két kukára köt szerződést és két matricát kap. De leszerződhet akár kétféle méretű edényre is (pl 1 db 60 literes + 1 db 110 literes).
Tehát ha egy 60 és egy 110 literes kukát szeretnék kitenni akkor két edényre kell szerződnöm?
– Igen és mindkét kukára fel kell tennie a kukaméretnek megfelelő matricát.
A 110 és a 120 literes kuka „egy árban” van?
– Igen, több település gyakorlatához hasonlóan nem különböztetjük meg a 110 és 120 literes edényeket, ezeknek azonos a díja. Ugyanígy ha pl 50 literes a kuka akkor is a legkisebb méretre azaz 60 literre kell szerződni.
Mennyi pontosan a különböző kukák ürítésének díja?
– Ezt sok helyen ürítésben adják meg. A mi helyi önkormányzati rendeletünkben az egyszerűség kedvéért havi díjban adtuk meg az árakat. 1 db kuka heti egyszeri ürítésnek megfelelő havi díja 60 literes esetén bruttó 1600 Ft, 110 vagy 120 literes esetén 2600 Ft, 240 literes esetén 5200 Ft.
Ha egyszer-egyszer több szemét termelődik (pl. nagyobb családi rendezvény van a házunkban) azt hogyan tudjuk leadni?
– A leszerződött ügyfelek, vásárolhatnak a szolgáltató által emblémázott zsákokat és azt kitehetik a kuka mellé.
Meddig lesznek érvényben ezek az árak?
– 2014-re újra teljesen megváltoznak a szabályok. Közbeszerzési eljárás alapján fog eldőlni, hogy melyik cég milyen áron fog szolgáltatni.
Ez lehet, hogy újra a Saubermacher-Bicske Kft. lesz?
– Mivel a hatályos jogszabályok szerint a jelenlegi szolgáltató nem fog a 2014. évben életbe lépő feltételeknek megfelelni, így szinte biztos hogy nem! A törvény előírja, hogy 2014-től csak állami vagy önkormányzati többségi tulajdonnal rendelkező és csak ezzel a tevékenységgel foglalkozó cég gyűjthet és szállíthat hulladékot.
Mi van akkor, ha ellopják a kukámat vagy a matricát?
– Ebben az esetben be kell jelenteni a lopás tényét és a szolgáltató képviselője biztosít speciális pótmatricát (amelyen a másodlagos kibocsájtás ténye fel van tüntetve).
Akkor az én matricámat valaki más jogtalanul használhatja?
– Igen, de ez lenyomozható, és feljelentéssel jár.
Ha vállalkozást üzemeltetek a házamban és több szemét keletkezik mi a teendő?
– A vállalkozások eddig is kötelesek voltak külön szerződést kötni, erre eddig sem vonatkoztak a lakossági (kommunális) hulladékgyűjtési szabályok.
Mi a helyzet a szelektív gyűjtéssel?
– A szelektív gyűjtés rendje nem változik. A szolgáltató továbbra is havonta fogja elszállítani a szelektíven gyűjtött hulladékokat. Milyen hulladékok rakhatók a szelektív zsákokba? – Az üveg kivételével az általános csomagolóanyagok pl. műanyag palackok, tejfölös poharak, konzervdobozok, műanyag zacskók stb.
Csak a szolgáltató sárga zsákjai használhatók szelektív gyűjtésre?
– Nem, bármilyen ÁTLÁTSZÓ műanyag zsákban ki lehet tenni. A szolgáltató a hulladéknaptárban közölt időpontokban szállítja majd el.
Kapunk sárga zsákot az idén is?
– Igen, lakcímkártya bemutatásával, 6 db zsákot ingyenesen biztosítunk.
Papírgyűjtés is lesz?
– A papírgyűjtés rendje nem változik. A szolgáltató továbbra is havonta fogja elszállítani a hulladéknaptár szerinti határidőre kitett összekötözött papírhulladékot.
Az üvegekkel mi lesz?
– Az üvegpalackokat a község 2-3 pontján elhelyezett konténerekbe lehet bedobni. A nagy áruházaknál is vannak (legtöbbször az üvegvisszaváltó helyeken) üveggyűjtő konténerek.
Zöldhulladék gyűjtés is lesz?
– Igen a megszokott helyeken lehet vásárolni kerti hulladék gyűjtő zsákokat. Az elszállítás tavasztól őszig a hulladéknaptár szerint fog történni. A használt sütő-olajt hol lehet leadni? A sütésre használt étolajat (fritőz olaj) nem szabad a szennyvízcsatornába (pl. a WC-n keresztül) önteni. A község két pontján (Mátyás kir. utca 37. volt TSz Iroda; Szabadság utca 23. volt tűzoltó szertár) leadható.
Továbbra is lesz ősszel ingyenes zöldhulladék (lomb)szállítás?
– Igen, ennek időpontját külön hirdetjük meg, alkalmazkodva az időjáráshoz. (régebben sok probléma volt abból, hogy a levelek a meghirdetett időpontig nem hullottak le, ezért ezt a szolgáltatást a várhatóan a Solymári Településüzemeltetési Kft. fogja végezni).
Továbbra is lesz lomtalanítás?
– Lomtalanítás ugyanúgy lesz, mint ahogy eddig, azaz: áprilistól – októberig lehet igényelni; a lomtalanítás továbbra is “házhoz menő” azaz rugalmas lesz; szemétszállításra szerződött ingatlanonként évi 1 alkalommal; maximum 3 köbméter lomot lehet az előre egyeztetett időpontban kitenni. A telefonszámot és mailcímet, ahol kérni lehet a lomtalanítást hamarosan közzétesszük.
Lesz veszélyes-hulladék gyűjtés is?
– Veszélyes-hulladék gyűjtést évi 1 alkalommal (várhatóan szeptember végén) fogunk végezni. Szintén a szokásos feltételekkel. Időpontját és feltételeit a nyárt folyamán meghirdetjük.
Miért a Bicskei Járási Bíróság, és a Fejér Megyei Törvényszék van megjelölve a szerződésben kizárólagos illetékességgel?
– Az alperes szolgáltató székhelye (Bicske) szerinti bíróság jár el a kijelölés nélkül is. Mivel a szolgáltatás díját az Önkormányzat szedi be, ezért ezzel összefüggésben a szolgáltatást igénybe vevő ügyfél alperesi pozíciója valószínűtlen.
Milyen alapon módosíthatja a szolgáltató az általános szerződési feltételeket?
– A Magyar Polgári Törvénykönyv alapján a szolgáltató megállapíthat általános szerződési feltételeket, ha az egyik fél (szolgáltató) több szerződés megkötése céljából egyoldalúan, a másik fél közreműködése nélkül előre meghatároz, és amelyet a felek egyedileg nem tárgyaltak meg. A szolgáltató jogosult módosítani ezeket a feltételeket egyoldalúan, amely módosítások ha terhesebbek az ügyfél részére, azokat megtámadhatja, nem köteles elfogadni őket, ugyanakkor ez a szolgáltatás kötelező igénybevételét nem érintheti.